Kunskapsföretaget Colly
Den utökade säljkåren kunde nu göra fler kundbesök och den växande kunskapen kring skruvförband ledde till att Colly-säljarna inbjöds att hålla föredrag om betydelsen av rätt dimensionerade skruvförband. Samtidigt tog marknadsföringen av Helicoil som gängförstärkning vid nykonstruktion fart.
Ytterligare ett steg till att etablera Colly som kunskapsföretag och stärka företagets seriöst tekniska profil var utgivningen av handboken om skruvförband. Att sammanställa data kring skruvförband blev delvis ett pionjärarbete, där bland annat utrustning på KTH utnyttjades för att mäta upp friktionskoefficienter.
Fokus på kundnytta
Colly valde tidigt att profilera sig som ett företag med teknisk specialkunskap som industrin hade nytta av. I marknadsföringen trummade Colly in budskapet om hur viktig denna kunskap är för att skapa de tekniska lösningar som, även om de inte var det billigaste alternativet på papperet, ändå gav den bästa totalekonomin för kunden.
Den röda tråden i verksamheten har hela tiden varit kundnyttan. Att rätt definiera kundens behov och kunna visa på kostnadsbesparingar har varit ett framgångsrikt recept bakom den positiva utvecklingen av Collys verksamhet genom åren.
Specialisering på produktområden
Det var inte bara kunskaper om skruvförband som den svenska industrin hungrade efter. För att kunna sälja kvalificerade produkter inom flera teknikområden krävdes specialistkunskaper hos sälj ingenjörerna och förmåga att förklara funktioner och kostnadsargument för kunderna.
1970 delades verksamheten upp. Maskinelement, Filter och Verktyg blev egna avdelningar. Verksamheten med plantätningarna från Flexibox samlades i ett eget bolag.
Rivkle blindnitmuttrar från tyska Böllhoff blev den första produkten i Colly Maskinelements nästa specialområde – sammanfogning av tunnplåt. En ny, revolutionerande generation hydraulikfilter från Pall satte fart på filterverksamheten.
Finlandssatsning och 25-årsjubileum
Under 1970-talet expanderade Colly sin verksamhet till de nordiska grannländerna. 1971 startade filterförsäljningen i Danmark och 1976 bildades Oy Colly med målet att göra en inbrytning på den finska filtermarknaden.
Collys 25-årsjubileum sammanföll med flytten till större lokaler på Lidingö. Utställningen över den tekniska utvecklingen under dessa 25 år blev mycket uppskattad och visades till och med på Tekniska Museet!