Treenigheten för framgång
De senaste dagarna har jag funderat mycket på vad som leder till framgång. Ibland, om man till exempel tittar in i politiken, så kan man förundras hur somliga ändå lyckas. Men i den världen jag lever i, industri- och affärsvärlden, vad krävs här?
Jag har formulerat det i tre ledord; Nytänk, Nyhet och Nyttigt. Vad jag tänkt är kanske inte raketforskning, men jag skickar också med några aktuella exempel som du kan ha nytta av.
Vägen till framgång
Med Nytänk menar jag att inget företag kan sitta still och tro att man sitter säkert. Nytänkande är grunden för utveckling och att slarva med det ger på sikt stora problem. Fråga bara Facit, Kodak eller Expert.
Nyhet går i linje med Nytänk, men mer på produktnivå. Även om man har en bra produkt så måste man hela tiden, för att bibehålla intresset, förnya och skapa nyheter kring den. Det kan låta enkelt men är nog så svårt.
Nyttigt är att som företag erbjuda något som tillför värde, men som kanske inte är direkt relaterat till vad man säljer. Man brukar säga att det är enklare att särskilja sig med hur man gör istället för med vad, och jag tror det ligger mycket i det.
Upp till bevis
Ok, jag lovade några exempel och här kommer de:
Nytänk: Just nu varnar många för en lågkonjunktur. Det kan man se som risk och problem – men man kan också välja att se möjligheterna. Det är ett bra tillfälle att se över sin produktion – vad kan utvecklas, vilka förändringar behöver vi göra för att stärka vår konkurrenskraft? Självklart vill vi på Colly gärna vara med som ett stöd i den processen.
Nyhet: Kan man som 65-åring anses vara en nyhet? Ja, om man som Böllhoff lyckas ta fram en ny insatsgänga, Helicoil Smart, som eliminerar arbetet med att ta bort medbringartappen och behåller processäkerheten vid monteringen. Fantastiskt innovativt måste jag säga.
Nyttigt: 1971 kom den första generationen av Handbok för skruvförband. Nu kommer 3:e upplagan av vad som blivit en favorit för alla som arbetar professionellt med att utforma rätt beräknade skruvförband. Ett sätt att bjuda på nytta som vi vet uppskattats.
Så våga tänka nytt, även när tiderna är tuffa. Sluta inte att utveckla nyheter – och se till att erbjuda mer än bara en produkt. Visa att ni förstår vad som ger värde för era kunder. Eller som vi säger, hur man ger Kvalitet med kunskap.
Tre varma hälsningar
Darco