Småsaker skiljer välskötta företag från resten
Med en nu, kanske inte så imponerande, men ganska lång erfarenhet från svensk industri har jag gjort några iakttagelser. Man kan konstatera att vad som är aktuellt skiftar över tid och det styrs både av trender och vad som händer i omvärlden. Jag bjuder också på ett tips som löser ett av dagens största problem.
Just nu står leveransprecision väldigt högt i kurs. Att kunna leverera har plötsligt blivit det alla talar om. Komponentbrist, problem i den globala logistikkedjan och en förändring i efterfrågan har gjort det svårare att kunna leverera som vi tidigare gjort. Då ställs nya krav.
Är det svårt att leverera i tid?
Jag påstår inte att det är enkelt att leverera i tid. Men det beror såklart på vad som är ”i tid”. Och det går tillbaka till vad vi lovar och hur vi bäddar för att klara att leverera. Sitter vi med våra urgamla Exceldokument från 2019 och planerar så får vi problem. Idag ser det inte ut som det gjorde då. Men är det omöjligt att lösa? Jag tror inte det. Det är inte ens väldigt svårt, det handlar mer om god planering och rätt förväntningar.
Ordning och reda – annars styr slumpen
Det kan låta tråkigt, men leveransprecision är som det mesta. Jag ser skillnaden när jag besöker industriföretag över Europa. Direkt när man kommer in i produktionen anar man hur företaget sköts. Är det ordning och reda eller är det slumpen som styr? Det finns ett lugn och allt är på sin plats – och man levererar i tid.
Välskötta företag – ett tips
Det som står ut för mig hos välskötta företag är inte rocket science. Nej, det är en massa basgrejer som särskiljer dem från resten. Eftersom vi pratat om leveransprecision så ska jag ge mitt tips om hur de gör: De planerar för framförhållning! Frågan de ställer sig lyder ungefär så här: Vad behöver våra kunder nästa kvartal? Hur ser vi till att vi kan leverera mot det?
Det betyder att vissa saker måste man se till att hålla i lager i god tid för att undvika otrevliga överraskningar. Det stämmer inte riktigt med den gamla tidens just-in-time-tänk och att undvika att binda kapital i lagerhållning. De har förstått att de får en konkurrensfördel som vida överstiger kapitalkostnaderna genom att ha en god framförhållning. Det finns då även en möjlighet att minska antalet leveranser – och därmed reducera fraktkostnader och miljöpåverkan! På Colly Components-språk kallar vi det att man levererar Kvalitet med kunskap.
Varma hälsningar
Darco