Hej Anders! Kan du berätta lite vad du jobbar med?
Absolut! Jag jobbar som innesäljare på Colly Components och har jobbat här i ungefär 11 år . Innesäljarna är en grupp på sex personerna och vi är en del av kundserviceavdelningen. Som övriga i gruppen ser jag över den tekniska försäljningen, gör priskalkyler, skapar avtal – ja, en hel del administrativt, helt enkelt. Framförallt supportar jag kunder med deras problem. Vi är den första rösten de hör hos Colly Components. Det är mycket teknikfrågor och prisförfrågningar. Tjänsten kräver helt klart att jag är behjälplig på alla möjliga sätt!
Vad spännande! Hur kommer det sig att du började på Colly Components?
Jag har en teknisk bakgrund, så mycket av det jag jobbar med nu att hjälpa kunderna med är produkter jag tidigare har använt. Jag har varit verksam i verkstadsindustrin hela mitt yrkesliv. Jag har byggt upp min tekniska kunskap genom lång erfarenhet från golvet som jag har nytta av idag.
Hur tror du din bakgrund hjälper dig i arbetet som innesäljare på Colly Components?
Jag kan ofta förstå varför kunder ringer eftersom jag själv jobbat i samma position som de jobbar. Jag minns många situationer från när jag arbetade i verkstaden där olika frågor kunde dyka upp, och där kan jag ge tips till kunderna. Det är en härlig känsla när jag kan använda mig egen erfarenhet för att hjälpa andra!
Det låter verkligen som en fördel! Har du några produkter du gärna arbetar med?
Colly Components har sedan starten för 60 år arbetat med Helicoil och deras varumärke och produkter är fortfarande lika bra då som nu. Det är verkligen ett fantastiskt märke som vi fortfarande säljer stora mängder av. Jag känner mig alltid trygg med Helicoil. Jag har även tidigare erfarenhet av tunnplåt sammanfogning, vilket gör att jag kan ge bra feedback till våra kunder som vill ha hjälp med de produkterna!
Vilken skulle du säga är den största utmaningen med ditt jobb?
Det kan ibland vara svårt att tillgodose alla kunders behov och krav på ett bra sätt. Det är den största utmaningen och samtidigt är det också det roligaste med mitt jobb. När jag lyckas få in rätt produkt till kunden så att det blir kostnadseffektivt, så blir ju vi båda väldigt nöjda!
En annan utmaning är att kunden ibland kan välja andra billigare leverantörer. Vi är lite dyrare än andra – absolut. Men vi får gång på gång kvitto på att de som väljer oss är nöjda. Flera gånger har kunder kommit tillbaka efter att ha valt en annan leverantör av kostnadsskäl, för att vi verkligen har kvalitetsprodukter.
Jag håller faktiskt precis nu på att maila med en kund som anlitade oss för femton år sedan. Efter ett par år valde kunden en annan leverantör men fick problem. Så nu är den kunden tillbaka hos oss, för vi har verkligen ”Kvalitet med kunskap”, det är vårt signum. Sånt är jättekul, det blir jag glad för!